Allmäna villkor & Integritetspolicy
Vem är ansvarig för dina personuppgifter?
1.1 Champion Health (”Bolaget”), organisationsnummer 556796-0330, Korrödsvägen 9, 269 38 Båstad, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter på denna webbplats. Bolagets behandling av kunduppgifter följer dataskyddsförordningen (GDPR).
1.2 Med “användare” avses enskilda personer och med “kunder” avses företag som använder Bolagets tjänster för blodanalyser, hälsokontroller samt övriga tjänster som sedan erhåller journalhandlingar rörande de aktuella resultaten.
1.3 Behandlingen av personuppgifter vid användning av Bolagets tjänster sker efter att användaren har fått information om och lämnat sitt samtycke till behandlingen. Behandlingen av personuppgifter har även stöd i dataskyddsförordningen (GDPR).
1.4 Bolaget följer även övrig relevant lagstiftning såsom Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) och Patientdatalagen (2008:355) i de delar som rör kundens personuppgifter. Detta innebär att regler från dessa lagar kan företräda GDPR i vissa delar som berör kundens personuppgifter.
Vilka personuppgifter behandlar Champion Health?
2.1 Bolaget samlar in personuppgifter såsom förnamn, efternamn, e-postadress, kön och personnummer från kunder i samband med användningen av Bolagets tjänster.
2.2 Personuppgifterna används för att boka tid för testtillfällen och göra journalhandlingar tillgängliga för användare, kunder och Bolaget. Personuppgifter för användare används vid informationsutskick inför aktuella hälsokontroller samt för kunder på våra fysiska kliniker där dessa även inkluderar fakturering.
2.3 Uppgifterna analyseras och sammanställs i avidentifierad form rapporter för användning av både användare och kunder för att sammanfatta resultaten. Vi kommer aldrig att rapportera resultat baserat på färre än sju deltagare för att säkerställa att individernas anonymitet och integritet upprätthålls.
2.4 Bolagets kunder och registrerade användare samtycker till marknadsföring via olika kanaler såsom post, telefon, e-post, sms samt andra digitala kanaler. Marknadsföring via e-post och sms regleras enligt marknadsföringslagen.
2.5 Personuppgifter lämnas endast ut till myndigheter när det krävs enligt lag eller myndighetsbeslut.
För vilka ändamål behandlar vi dina personuppgifter?
3.1 Personuppgifter sparas under den tid då det finns en pågående avtalsrelation och en tid därefter, eller enligt lämnat samtycke. Kunden kan när som helst återkalla sitt samtycke.
3.2 För patientjournaler sparar Bolaget som vårdgivare dessa i enlighet med gällande lagstiftning, vanligtvis under minst tio (10) år från det att den sista uppgiften fördes in i handlingen.
3.3 Bolaget behåller användarnas personuppgifter för bokförings ändamål enligt de krav som följer av bokföringslagen, vanligtvis i sju år.
Hur används ‘Cookies’?
4.1 På Bolagets hemsida används cookies. Cookies är små textfiler som lagras på besökarens enhet och som möjliggör att webbplatsen kan känna igen besökaren och samla in information om deras aktiviteter på webbplatsen.
4.2 Det finns två huvudtyper av cookies:
- Permanent cookie: Denna typ av cookie ligger kvar på besökarens enhet under en bestämd tid, även efter att webbläsaren har stängts.
- Sessionscookie: Denna typ av cookie lagras tillfälligt i enhetens minne under den tid besökaren är inne på webbplatsen och försvinner när webbläsaren stängs.
4.3 Bolaget använder cookies av följande skäl:
- För att säkerställa att tjänsterna på webbplatsen fungerar korrekt.
- För att samla in anonymiserad besöksstatistik och analysera användarbeteenden för att förbättra webbplatsens prestanda och användarupplevelse.
- För att anpassa och visa annonser baserat på besökarens intressen och beteenden.
4.4 Ingen personlig information, såsom e-postadress eller namn, sparas i cookies om besökaren.
4.5 Om besökaren inte vill att cookies ska användas kan de stänga av cookies i sina webbläsares säkerhetsinställningar. Observera att vissa funktioner på webbplatsen kanske inte fungerar korrekt om cookies är inaktiverade.
4.6 Besökaren kan också konfigurera sin webbläsare så att de får en varning varje gång webbplatsen försöker placera en cookie på deras enhet. Dessutom kan tidigare lagrade cookies raderas genom webbläsarens inställningar. För mer information om detta, se webbläsarens hjälpsidor.
4.7 För ytterligare information om cookies kan besökaren kontakta Post- och telestyrelsen, som är den tillsynsmyndighet som ansvarar för området. Besök PTS webbplats på http://www.pts.se/
Hur får du tillgång till dina uppgifter i ‘Min portal’ och hur länge sparas dina uppgifter?
5.1 Användare vid Bolaget har möjlighet att själva läsa och ta del av sina journalhandlingar. Under ”Min portal” där han eller hon kan följa sina testresultat och följa sina värden över tid. Här kan användaren hitta information om hur resultatet skall tolkas. Dessutom kan kunden själv välja med vem han eller hon vill dela sin information med.
Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
5.2 Uppgifterna i “Min portal” klassas som patientjournal och Bolaget som vårdgivare sparar dessa i enlighet med gällande lagstiftning, vanligtvis under minst tio (10) år från det att den sista uppgiften fördes in i handlingen. Användaren äger rätten att på begäran få sina uppgifter raderade.
Övriga personuppgifter och data kopplat till användarkontot såsom företagstillhörighet kan komma att gallras eller avpersonifieras när uppgifterna inte längre behövs för de ändamål de samlades in för. Personuppgifter för användarkonton med pågående aktivitet och/eller saldo undantas från gallring.
5.3 Under bevarandetiden begränsas användningen av personuppgifter med hänsyn till de specifika ändamål för vilka de samlades in. Gallringen är oåterkallelig och när den har genomförts kan inte någon person längre associeras med användarkontot.
Hur skyddar vi dina personuppgifter?
6.1 Bolaget vidtar som personuppgiftsansvarig lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa skyddet av de personuppgifter som behandlas, i enlighet med kraven i GDPR och andra tillämpliga lagar och förordningar.
Kontaktuppgifter
Om du vill utöva dina rättigheter enligt GDPR kan du skicka brev till Champion Health på adressen:
Champion Health Nordic
Korrödsvägen 9
269 38 Båstad
Sverige
Eller skicka e-post till Champion Health på info@championhealth.se
Har du frågor kring vår hantering av personuppgifter är du även välkommen att kontakta oss per telefon genom att ringa +46 (0) 431 – 36 98 66.
Dessa allmänna villkor är upprättad och senast uppdaterad i februari 2024 av Champion Health.
Fakturerings- & avbokningspolicy
Bokningspolicy och faktureringsrutiner
Vi strävar efter att tillgodose våra kunders behov genom att erbjuda flexibilitet och tillgänglighet när vi tillhandahåller våra tjänster.
Bokning av projekt och tjänster
Planeringen av våra projekt sker alltid i samråd med er som kund, där vi skapar bokningsscheman baserade på era önskemål gällande antal deltagare, tidpunkter och dagar. Dessutom tar vi hänsyn till beläggningsgraden för att säkerställa en effektiv schemaläggning. Minimidebitering regleras i respektive avtal.
Av- & ombokning av projekt och tjänster
Av- eller ombokning av ett helt företagsprojekt ska ske senast tjugo (20) arbetsdagar före planerat startdatum. Avbokningar som sker efter denna tidsperiod kommer att medföra en debitering på 65 % av kostnaden för projektet enligt överenskommet schema. Vid ombokning efter denna tidsperiod debiteras de faktiska kostnader och utlägg kopplat till projektet som Champion Health tagit innan ombokning sker. Ombokning innebär att de nya datum som bokas för projektet ligger inom en tre månaders period från ordinarie datum, i annat fall betraktas det som en avbokning.
Ändring av antalet beställda tider för hälsoundersökning
Kunden har rätt att ändra antalet beställda tider fram till tio (10) arbetsdagar före projektets startdatum, förutsatt att inget fastprisavtal har ingåtts.
Det ifyllda schemat med bokade tider ska vara Champion Health tillhanda senast tio (10) arbetsdagar innan projektets startdatum. Vi vill informera om att vi debiterar för den tid vår personal är tillgänglig hos er, vilket innebär att tomma tider mitt i schemat inkluderas i beställningen och debiteras till 75 % av ordinarie kostnad.
För att underlätta ändringar i antalet beställda tider uppmanar vi er att vid färre bokningar än planerat, lämna de sista tiderna på sista dagen i schemat tomma. Champion Health förbehåller sig rätten att optimera schemat för att undvika tomma tider genom ombokning av enskilda tider i samråd med kunden.
Vid behov av extra dagar eller tider är ni välkomna att kontakta oss för hjälp.
Avbokning inom 10 dagar före projektstart
Om kunden avbokar tider från det överenskomna schemat senare än tio (10) arbetsdagar före projektets startdatum debiteras 75 % av kostnaden för tiderna som avbokats.
Sista-minuten avbokning av enskilda bokade tider
Avbokning och ombokning av enskilda tider på dagen för bokningen samt uteblivet besök betraktas som en sista-minuten-avbokning och kunden debiteras 100 % av kostnaden för de tiderna som avbokats. Vänligen notera att vid plötsliga förhinder går det bra att byta bokade tider sinsemellan.
Fakturering och betalningsvillkor
Fakturering sker efter avslutat projekt för antalet beställda tider enligt det överenskomna schemat tio (10) arbetsdagar före projektstart. Vi informerar er om att vi fakturerar för den tid vår personal är tillgänglig hos er. Tomma tider i schemat faktureras med 75 % av kostnaden.
50 % av projektets värde enligt avtal faktureras årligen i avtalat kvartal, resterande belopp för bokat projekt faktureras efter avslutat projekt.
Betalningsvillkor är 20 dagar netto.
Milersättning
Milersättning debiteras baserat på antal körda kilometer till en kostnad av 6,50 kr/km från närmaste Champion Health-kontor eller filial.
Hantering av missade tester eller testdagar
Om några av era medarbetare missar vårt besök finns möjligheten att ta igen testerna. Kontakta din kontaktperson för att hantera detta.
Om flera medarbetare har missat, kan vi planera in ett extra besök. En uppstartskostnad för extra testdag om 2 500 kr exklusive moms tillkommer utöver kostnaden för testerna. Det krävs minst tre deltagare för att boka ett extra besök.
Milersättning tillkommer med 6,50 kr/km.
Kvalitet & Sekretess
Champion Health ansvarar för att vår personal har hög yrkeskompetens och agerar i enlighet med våra riktlinjer. Alla våra medarbetare omfattas av tystnadsplikt, och hanteringen av personuppgifter sker i enlighet med GDPR. Vi är IVO-certifierade.
Har du frågor kring vår boknings- och faktureringspolicy är du välkommen att kontakta oss per telefon genom att ringa +46 (0) 431 – 36 98 66 eller skicka e-post till Champion Health på info@championhealth.se
Denna boknings- och faktureringspolicy är upprättad och senast uppdaterad i maj 2024 av Champion Health Nordic.
Miljöpolicy
Vårt ansvar för vår gemensamma miljö
Champion Healths målsättning är att säkerställa att våra tjänster utförs i enlighet med gällande lagar och förordningar samt att vi aktivt strävar efter att minimera vår påverkan på miljön. Vi har definierat följande målsättningar för att uppnå detta:
- Miljöinriktning: Champion Health ska sträva efter att vara en miljöinriktad aktör inom hälsosektorn.
- Kundfokus: Vi ska vara en lyhörd och effektiv organisation där kundens och övriga intressenters önskemål och behov sätts i centrum.
- Återvinning: Genom ökad återvinning ska vi arbeta för att främja ett renare kretslopp och minimera de negativa miljöeffekterna av vår verksamhet.
- Elektronisk hantering: Vi strävar efter att hantera offerter, beställningar och annan dokumentation elektroniskt för att minska användningen av pappersmaterial och därigenom spara naturresurser.
- Miljövänlig bilflotta: I den utsträckning det är möjligt kommer vi att använda en miljövänlig bilflotta för att minska vårt koldioxidavtryck och vårt bidrag till luftföroreningar.
- Avfallssortering: Vi åtar oss att sortera avfall enligt gällande lagstiftning och föreskrifter, inklusive avfall som genereras vid utförandet av tester och vid avveckling av medicinteknisk utrustning.
Champion Healths miljöpolicy förnyas kontinuerligt och kommuniceras både externt och internt för att säkerställa att den är aktuell och i linje med de aktuella kraven och förväntningarna.
Har du frågor kring vår miljöpolicy är du även välkommen att kontakta oss per telefon genom att ringa +46 (0) 431 – 36 98 66 eller skicka e-post till Champion Health på info@championhealth.se
Denna miljöpolicy är upprättad och senast uppdaterad i februari 2024 av Champion Health.