Allmänna villkor
Vem är ansvarig för dina personuppgifter?
1.1 Champion Health (”Bolaget”), organisationsnummer 556796-0330, Korrödsvägen 9, 269 38 Båstad, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter på denna webbplats. Bolagets behandling av kunduppgifter följer dataskyddsförordningen (GDPR).
1.2 Med “användare” avses enskilda personer och med “kunder” avses företag som använder Bolagets tjänster för blodanalyser, hälsokontroller samt övriga tjänster som sedan erhåller journalhandlingar rörande de aktuella resultaten.
1.3 Behandlingen av personuppgifter vid användning av Bolagets tjänster sker efter att användaren har fått information om och lämnat sitt samtycke till behandlingen. Behandlingen av personuppgifter har även stöd i dataskyddsförordningen (GDPR).
1.4 Bolaget följer även övrig relevant lagstiftning såsom Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) och Patientdatalagen (2008:355) i de delar som rör kundens personuppgifter. Detta innebär att regler från dessa lagar kan företräda GDPR i vissa delar som berör kundens personuppgifter.
Vilka personuppgifter behandlar Champion Health?
2.1 Bolaget samlar in personuppgifter såsom förnamn, efternamn, e-postadress, kön och personnummer från kunder i samband med användningen av Bolagets tjänster.
2.2 Personuppgifterna används för att boka tid för testtillfällen och göra journalhandlingar tillgängliga för användare, kunder och Bolaget. Personuppgifter för användare används vid informationsutskick inför aktuella hälsokontroller samt för kunder på våra fysiska kliniker där dessa även inkluderar fakturering.
2.3 Uppgifterna analyseras och sammanställs i avidentifierad form rapporter för användning av både användare och kunder för att sammanfatta resultaten. Vi kommer aldrig att rapportera resultat baserat på färre än sju deltagare för att säkerställa att individernas anonymitet och integritet upprätthålls.
2.4 Bolagets kunder och registrerade användare samtycker till marknadsföring via olika kanaler såsom post, telefon, e-post, sms samt andra digitala kanaler. Marknadsföring via e-post och sms regleras enligt marknadsföringslagen.
2.5 Personuppgifter lämnas endast ut till myndigheter när det krävs enligt lag eller myndighetsbeslut.
För vilka ändamål behandlar vi dina personuppgifter?
3.1 Personuppgifter sparas under den tid då det finns en pågående avtalsrelation och en tid därefter, eller enligt lämnat samtycke. Kunden kan när som helst återkalla sitt samtycke.
3.2 För patientjournaler sparar Bolaget som vårdgivare dessa i enlighet med gällande lagstiftning, vanligtvis under minst tio (10) år från det att den sista uppgiften fördes in i handlingen.
3.3 Bolaget behåller användarnas personuppgifter för bokförings ändamål enligt de krav som följer av bokföringslagen, vanligtvis i sju år.
Hur används ‘Cookies’?
4.1 På Bolagets hemsida används cookies. Cookies är små textfiler som lagras på besökarens enhet och som möjliggör att webbplatsen kan känna igen besökaren och samla in information om deras aktiviteter på webbplatsen.
4.2 Det finns två huvudtyper av cookies:
- Permanent cookie: Denna typ av cookie ligger kvar på besökarens enhet under en bestämd tid, även efter att webbläsaren har stängts.
- Sessionscookie: Denna typ av cookie lagras tillfälligt i enhetens minne under den tid besökaren är inne på webbplatsen och försvinner när webbläsaren stängs.
4.3 Bolaget använder cookies av följande skäl:
- För att säkerställa att tjänsterna på webbplatsen fungerar korrekt.
- För att samla in anonymiserad besöksstatistik och analysera användarbeteenden för att förbättra webbplatsens prestanda och användarupplevelse.
- För att anpassa och visa annonser baserat på besökarens intressen och beteenden.
4.4 Ingen personlig information, såsom e-postadress eller namn, sparas i cookies om besökaren.
4.5 Om besökaren inte vill att cookies ska användas kan de stänga av cookies i sina webbläsares säkerhetsinställningar. Observera att vissa funktioner på webbplatsen kanske inte fungerar korrekt om cookies är inaktiverade.
4.6 Besökaren kan också konfigurera sin webbläsare så att de får en varning varje gång webbplatsen försöker placera en cookie på deras enhet. Dessutom kan tidigare lagrade cookies raderas genom webbläsarens inställningar. För mer information om detta, se webbläsarens hjälpsidor.
4.7 För ytterligare information om cookies kan besökaren kontakta Post- och telestyrelsen, som är den tillsynsmyndighet som ansvarar för området. Besök PTS webbplats på http://www.pts.se/
Hur får du tillgång till dina uppgifter i ‘Min portal’ och hur länge sparas dina uppgifter?
5.1 Användare vid Bolaget har möjlighet att själva läsa och ta del av sina journalhandlingar. Under ”Min portal” där han eller hon kan följa sina testresultat och följa sina värden över tid. Här kan användaren hitta information om hur resultatet skall tolkas. Dessutom kan kunden själv välja med vem han eller hon vill dela sin information med.
Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
5.2 Uppgifterna i “Min portal” klassas som patientjournal och Bolaget som vårdgivare sparar dessa i enlighet med gällande lagstiftning, vanligtvis under minst tio (10) år från det att den sista uppgiften fördes in i handlingen. Användaren äger rätten att på begäran få sina uppgifter raderade.
Övriga personuppgifter och data kopplat till användarkontot såsom företagstillhörighet kan komma att gallras eller avpersonifieras när uppgifterna inte längre behövs för de ändamål de samlades in för. Personuppgifter för användarkonton med pågående aktivitet och/eller saldo undantas från gallring.
5.3 Under bevarandetiden begränsas användningen av personuppgifter med hänsyn till de specifika ändamål för vilka de samlades in. Gallringen är oåterkallelig och när den har genomförts kan inte någon person längre associeras med användarkontot.
Hur skyddar vi dina personuppgifter?
6.1 Bolaget vidtar som personuppgiftsansvarig lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa skyddet av de personuppgifter som behandlas, i enlighet med kraven i GDPR och andra tillämpliga lagar och förordningar.
Kontaktuppgifter
Om du vill utöva dina rättigheter enligt GDPR kan du skicka brev till Champion Health på adressen:
Champion Health Nordic
Korrödsvägen 9
269 38 Båstad
Sverige
Eller skicka e-post till Champion Health på info@championhealth.se
Har du frågor kring vår hantering av personuppgifter är du även välkommen att kontakta oss per telefon genom att ringa +46 (0) 431 – 36 98 66.
Dessa allmänna villkor är upprättad och senast uppdaterad i februari 2024 av Champion Health.
Fakturerings- & avbokningspolicy
Faktureringsrutiner och avbokningsregler
En av våra styrkor är att kunna erbjuda våra kunder mycket flexibel tillgänglighet.
Vi planerar alltid våra aktuella hälsotestdagar tillsammans med er. Bokningsschemat skapas utifrån önskat antal deltagare, tider och dagar. Schemat planeras med tanke på fullbokade dagar.
Blir det färre bokningar än planerat, lämna sista dagen och sista tiderna tomma. Antal bokningar går att justera fram till 10 arbetsdagar innan projektets start om ej fastpris avtal har tecknats.
Körersättning debiteras utifrån antal körda kilometrar, a´ 6,5 kr/km. Körersättning debiteras utifrån närmsta Fysiotestkontor/filial.
Vi vill också påminna om att då vi fakturerar för tiden när vår personal finns till förfogande hos Er, därav faktureras även tomma tider mitt i schemat. Tänk därför på att undvika dessa när ni fyller i schemat.
Vi fakturerar bokade testdagar enligt schemat 10 arbetsdagar före vårt besök. Detta sker efter avstämning med er. Alla avbokningar senare än 10 arbetsdagar innan vi påbörjar projektet hos er, debiteras med full ersättning.
Kom ihåg att det går mycket bra att byta bokade tider sinsemellan. Behöver ni boka extra dagar och tider kontakta oss så hjälper vi er.
Ta igen uteblivna tester eller testdagar
Har ni medarbetare som har missat vårt besök går det bra att ta igen. Alla är mycket välkomna att besöka oss på våra kliniker på The Factory i Sollentuna eller Båstad Sportcenter i Båstad. Besöken debiteras enligt prislistan.
Är det flera som har missat? Då kan vi även planera in ett extra besök hos er. Uppstartskostnad för extra testdag är 2 500kr exkl. moms utöver testerna som görs. Minimi fyra medarbetare för ett extra besök. Tillkommer eventuella resekostnader.
Kvalitet & Sekretess
Fysiotest ansvarar för att personalen har hög yrkeskompetens och agerar i enlighet våra riktlinjer. All personal har tystnadsplikt samt hantering av personuppgifter sker enligt GDPR.
Vem är ansvarig för dina personuppgifter?
1.1 Fysiotest Europa AB (”Bolaget”), organisationsnummer 556796-0330, Korrödsvägen 9, 269 38 Båstad, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter på denna webbplats. Bolagets behandling av kunduppgifter följer Personuppgiftslag (1998:204).
1.2 Med användare menas de individer och med företag menas de kunder som nyttjar Bolagets tjänster för blodanalyser och hälsokontroller och därefter erhåller journalhandlingar rörande de aktuella resultaten.
1.3 Behandlingen av personuppgifter vid nyttjande av Bolagets tjänster sker, som huvudregel, efter att användaren fått information om, och därefter lämnat sitt samtycke till behandlingen. Behandlingen av personuppgifter har även stöd i 10 § Personuppgiftslagen.
1.4 Bolaget följer därutöver Offentlighets- och sekretesslagen (2209:400), Hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och Patientdatalagen (2008:355) i de delar som rör kundens personuppgifter. Ibland är Personuppgiftslagen subsidiär i förhållande till dessa regleringar. Detta innebär bl.a. att Patientdatalagens regleringar kan komma att gälla före Personuppgiftslagen i vissa delar som berör kundens personuppgifter.
Vilka personuppgifter behandlar Fysiotest?
2.1 Bolaget samlar in personuppgifter som förnamn, efternamn, e-postadress, kön och personnummer från kunden i samband med att de använder Bolagets tjänster.
2.2 Personuppgifterna används för att kunna boka tid för testtillfällen och göra journalhandlingar tillgängliga för användare, kunder och Bolaget. Person- och företagsuppgifterna används också för fakturering, marknadsföring och som underlag för statistik och produktutveckling. Personuppgifterna kan även ligga till grund för att Bolaget ska kunna anpassa innehåll i annonser och erbjudanden.
2.3 Uppgifterna analyseras och grupperas och sammanställs i rapporter. Rapporter användas för både användare och kunder för att sammanställa resultat.
2.4 Bolagets kunder och registrerade användare samtycker till att marknadsföring kan ske via post, telefon, eller e-post, sms samt andra digitala kanaler. Marknadsföring via e-post och sms regleras i marknadsföringslagen.
2.5 Personuppgifter lämnas endast ut till myndighet när det krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut.
För vilka ändamål behandlar vi dina personuppgifter?
3.1 Personuppgifter sparas under den tid man har en pågående avtalsrelation och en tid därefter, eller i enlighet med lämnat samtycke. Samtycket är giltigt till dess kunden själv säger upp det.
3.2 För patientjournaler gäller att Bolaget, som är vårdgivare, sparar dessa under minst tio år från det att den sista uppgiften fördes in i handlingen.
3.3 Bolaget bevarar användarnas personuppgifter för bokföringsändamål i sju år enligt de krav som följer av bokföringslagen.
Hur används ‘Cookies’?
4.1 På Bolagets hemsida används cookies. Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator och som är möjlig att använda för att följa vad besökaren gör på webbplatsen.
4.2 Det finns två typer av cookies:
- en permanent cookie ligger kvar på besökarens dator under en bestämd tid.
- en sessionscookie lagras tillfälligt i datorns minne under tiden en besökare är inne på en webbsida. Sessioncookies försvinner när du stänger din webbläsare.
4.3 Bolaget använder cookies för att tjänsterna ska fungera, för besöksstatistik och i annonseringssyfte.
4.4 Ingen personlig information, som e-post eller namn, sparas om besökaren.
4.5 Om du inte accepterar att cookies används kan du stänga av cookies i din webbläsares säkerhetsinställningar.
4.6 Du kan även ställa in webbläsaren så att du får en fråga varje gång webbplatsen försöker placera en cookie på din dator. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information om detta.
4.7 Post- och telestyrelsen, som är tillsynsmyndighet på området, lämnar ytterligare information om cookies på sin webbplats (http://www.pts.se/).
Hur får du tillgång till dina uppgifter i ‘Min portal’ och hur länge sparas dina uppgifter?
5.1 Användare vid Bolaget har möjlighet att själva läsa och ta del av sina journalhandlingar. Under ”Min portal” där han eller hon kan följa sina testresultat och följa sina värden över tid. Här kan användaren hitta information om hur resultatet skall tolkas. Dessutom kan kunden själv välja med vem han eller hon vill dela sin information med.
Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
5.2 Personuppgifter gallras/avpersonifieras när uppgifterna inte längre behöver bevaras. Från denna huvudregel undantas personuppgifter för användarkonton med pågående aktivitet och/eller saldo.
5.3 Användningen av personuppgifter under bevarandetiden begränsas med hänsyn till ändamålen med behandlingen. Gallringen kan inte återkallas/återskapas och när gallringen utförts kan inte någon person längre associeras med användarkontot.
Hur skyddar vi dina personuppgifter?
6.1 Bolaget vidtar som personuppgiftsansvarig lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda de personuppgifter som behandlas i enlighet med 31 § personuppgiftslagen.
Kontaktuppgifter
Om du vill utöva dina rättigheter kan du skicka brev till Fysiotest Europa AB på adressen:
Fysiotest Europa AB
Korrödsvägen 9
269 38 Båstad
Sverige
Eller maila till Fysiotest på info@fysiotest.se
Har du frågor om kring vår hantering av personuppgifter är du även välkommen att kontakta oss per telefon genom att ringa +46 (0) 431 – 36 98 66.
Denna policy är upprättad under augusti månad 2017 av Fysiotest Europa AB
Miljöpolicy
Vårt ansvar för vår gemensamma miljö
Champion Healths målsättning är att säkerställa att våra tjänster utförs i enlighet med gällande lagar och förordningar samt att vi aktivt strävar efter att minimera vår påverkan på miljön. Vi har definierat följande målsättningar för att uppnå detta:
- Miljöinriktning: Champion Health ska sträva efter att vara en miljöinriktad aktör inom hälsosektorn.
- Kundfokus: Vi ska vara en lyhörd och effektiv organisation där kundens och övriga intressenters önskemål och behov sätts i centrum.
- Återvinning: Genom ökad återvinning ska vi arbeta för att främja ett renare kretslopp och minimera de negativa miljöeffekterna av vår verksamhet.
- Elektronisk hantering: Vi strävar efter att hantera offerter, beställningar och annan dokumentation elektroniskt för att minska användningen av pappersmaterial och därigenom spara naturresurser.
- Miljövänlig bilflotta: I den utsträckning det är möjligt kommer vi att använda en miljövänlig bilflotta för att minska vårt koldioxidavtryck och vårt bidrag till luftföroreningar.
- Avfallssortering: Vi åtar oss att sortera avfall enligt gällande lagstiftning och föreskrifter, inklusive avfall som genereras vid utförandet av tester och vid avveckling av medicinteknisk utrustning.
Champion Healths miljöpolicy förnyas kontinuerligt och kommuniceras både externt och internt för att säkerställa att den är aktuell och i linje med de aktuella kraven och förväntningarna.
Har du frågor kring vår miljöpolicy är du även välkommen att kontakta oss per telefon genom att ringa +46 (0) 431 – 36 98 66 eller skicka e-post till Champion Health på info@championhealth.se
Denna miljöpolicy är upprättad och senast uppdaterad i februari 2024 av Champion Health.